Rehabu Centrum fizjoterapii i terapii wad postawy

Czy wiesz, że bieganie jest uznawane za jeden z najbezpieczniejszych sportów?

Zalety biegania:

  1. Bieganie znacząco obniża ryzyko chorób serca

  2. Pomaga schudnąć

  3. Wzmacnia stawy

  4. Zwalcza stres

  5. Podnosi wytrzymałość.

  6. Dotlenia mózg.


Jest to tylko kilka z wielu korzyści, które możemy czerpać z biegania.

Oprócz tego sprawia dużo przyjemności, radości i satysfakcji, a także pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Podstawą jednak jest właściwe przygotowanie, które jest kluczem do sukcesu.


Na co należy zwrócić szczególna uwagę podczas biegania?

  • Bieganie obciąża stawy, mięśnie i układ sercowo naczyniowy.

  • Bez odpowiedniego przygotowania, nawet zwykły bieg może wyrządzić więcej szkód niż pożytku i skończyć się nieprzyjemnymi dolegliwościami.


Ważne, by przed bieganiem zrobić rozgrzewkę. Przygotuje ona układ kostno - mięśniowy do wysiłku i obciążeń. Regularne ćwiczenia rozciągające zmniejszają ryzyko kontuzji.

Jeśli jednak doprowadzimy do przeciążenia i pojawi się dyskomfort przy poruszaniu, nie powinniśmy tego bagatelizować. Trzeba znaleźć przyczyny problemu, najczęściej są to:

  • nieodpowiednio dobrane obuwie

  • zła technika biegu

  • źle wykonana rozgrzewka

Jeżeli dokucza nam ból powinniśmy bezwzględnie udać się po poradę do fizjoterapeuty. Jest to istotne, ponieważ początkowo błahe objawy mogą z czasem doprowadzić do konieczności rehabilitacji. Tak więc lepiej zapobiegać niż leczyć!

Co najczęściej dokucza biegaczowi?

KRĘGOSŁUP – osoby, które postanawiają biegać, do tej pory prowadzące siedzący tryb życia, mogą odczuwać dolegliwości bólowe, napięcie kręgosłupa. Przeważnie spowodowane jest to degeneracją chrząstek i kręgów, co prowadzi do niestabilności kręgosłupa (tzw. kręgosłup biegacza).

KOLANO BIEGACZA – Ból kolana. Związane jest z degeneracją w obrębie chrząstki rzepki. Powodem uszkodzenia mogą być:

  • wady postawy (tj. zaawansowane płaskostopie, szerokie biodra)

  • zbyt duże przeciążenia stawu podczas biegu (zła technika)

  • skręcenie lub zwichnięcie

  • naderwanie ścięgien

  • mikrourazy


KOLANO SKOCZKA – Ból pod rzepką lub zaraz nad nią. Duże obciążenie mięśni uda m.in. z biegania - może doprowadzać do mikrourazów ścięgna mięśnia 4-głowego. Jeżeli nie zadbamy o systematyczne regenerowanie tego mięśnia jego nadmierne napięcie może doprowadzić do przykrych konsekwencji.

  • Pamiętajmy o stretchingu i rozgrzewce


ŚCIĘGNO ACHILLESA– ścięgno Achillesa jest największym i najmocniejszym ścięgnem człowieka. Musi wykazywać odpowiednią elastyczność. Jest odpowiedzialne za zgięcie podeszwowe stopy (wybicie się z palców). Bez niego nie ma prawidłowego chodu, biegu i skoku. Jeśli jednak mięśnie podudzia są napięte, przemęczone, to ścięgno cały czas jest w fazie rozciągnięcia i traci swoją sprężystość. Wybicie jest coraz słabsze a bieg mniej efektywny. Przedłużający się stan napięcia mięśni podudzia skutkuje licznymi mikrourazami tych mięśni oraz ścięgna Achillesa. W skrajnych przypadkach dochodzi do zwapnień a nawet zerwania ścięgna.

  • Roluj i masuj podudzie od tylnej strony. Jeśli są bolesne to możliwe, że ich napięcie jest zbyt duże. Skonsultuj się z fizjoterapeutą.


STAW SKOKOWY– Nierówna nawierzchnia, po której biegamy może doprowadzić do urazów stawu skokowego. Na dziurach łatwo o skręcenie albo zwichniecie stawu.

Aby tego uniknąć warto zainwestować w obuwie dobrze stabilizujące te okolicę. Jeśli już doświadczyłeś urazu:

  • wykonuj ćwiczenia stabilizacyjne staw skokowy. Jeśli problem nawraca konieczna jest rehabilitacja.


STOPY, PALCE – o tym jak ważne przy biegach jest odpowiednie obuwie przekonał się każdy. Dobre buty ochronią przed urazami stóp i palców, nieodpowiednie często w połączeniu z nieodpowiednimi nawykami biegacza mogą doprowadzić do deformacji stopy i palców.

PASMO BIODROWO-PISZCZELOWE – Ból kolana od zewnętrznej strony. W początkowej fazie ból występuje głównie po bieganiu, później pojawia się w czasie biegu, natomiast w fazie zaawansowanej ból uniemożliwia bieganie. Z czasem ból zaczyna promieniować na całą kończynę. Rwanie odczuwalne jest od miednicy, aż po kość piszczelową. Zapewne przeciążyłeś stawy i mięśnie w tym rejonie.

  • Spróbuj rolować boczną stronę uda. Jeżeli to nic nie da, idź do fizjoterapeuty.


ZAPALENIE ŚCIĘGIEN GĘSIEJ STOPY – Ból zlokalizowany od wewnętrznej strony kolana. Czasem lekki obrzęk tej okolicy. Mięśnie zakończone tymi ścięgnami zginają kolano oraz stabilizują podczas biegu.

  • Zmniejsz na jakiś czas dystanse biegowe. Nie doprowadzaj do bólu. Jeśli wystąpi to schładzaj okładem 10-15 minut. Jak nie przechodzi to potrzebujesz pomocy specjalisty.


Jeśli masz jakiś problem z bieganiem to zapraszamy do nas.

Posiadamy wiedzę na temat kontuzji sportowych.

Wiemy jak je leczyć z wykorzystaniem najnowszych technologii, a także nauczymy Cię unikać ich w przyszłości.

Należy zaznaczyć, iż fizjoterapia będąca gałęzią medycyny, pozwala osiągnąć pozytywne wyniki leczenia kontuzji u osób biegających.

Pomożemy Ci biegać BEZ BÓLU.


Nie warto bagatelizować pierwszych symptomów wskazujących na jakieś nieprawidłowości.
Jeśli kontuzja przejdzie w stan przewlekły, leczenie będzie dużo dłuższe i trudniejsze.

Nie czekaj.

Pozwól sobie pomóc.

Czas przy nieleczonej kontuzji działa na Twoją niekorzyść.


Biegasz?

Przeczytaj!

Realizacja strony weboski
+

Rejestracja na wizytę

Niepoprawnie wypełniony formularz!

Nie udało się wysłać formularza!

Dziękujemy, skontaktujemy się z Tobą w celu odpowiedzi lub potwierdzenia jak najszybciej, w godzinach pracy naszego centrum!